10 typów potrzeb którymi się kierujemy.
Każdy z nas posiada potrzeby, które stara się zaspokoić jak najniższym kosztem. Istnienie tych potrzeb jest prowodyrem wielu działań Firm, marketingowców i sprzedawców.
O jakich potrzebach dokładnie mowa?
Możemy podzielić je na 10 typów.
Jeśli zatem to co oferujesz może sprawić, iż klient zarobi więcej, lub uzyska wymierne oszczędności to gwarantuje - przykujesz uwagę.
Po drugie. Bezpieczeństwo - to z powodu tej cechy ludzie pragną gromadzić bogactwo. Posiadanie dostatecznej ilości pieniędzy daje poczucie bezpieczeństwa na każdą ewentualność (kupno nowej pralki, wykupienie pilnie potrzebnego zabiegu).
Badania na prestiżowych uniwersytetach wykazały, że ludzie kupują ponieważ przewidują jakie uczucia będą towarzyszyć im, gdy już będą w posiadaniu zakupionej usługi lub produktu.
Zatem bezpieczeństwo emocjonalne - chcę czuć radość!
Klienci często kupują z radości, ze względu na wyobrażenia przyjemności i poczucia spełnienia
Przykładem niech będzie tu kupowanie wycieczki w tropiki. Większość osób kupuje ofertę tur-operatorów z powodu swoich wyobrażeń o sobie w niezwykle przyjemnym miejscu.
Miałeś tak kiedyś?
Po trzecie. Akceptacja. Każdy człowiek (za wyjątkiem pojedynczych przypadków całkiem aspołecznych), chce być lubiany przez innych.
Wewnętrzne poczucie, iż musimy przynależeć do społeczności (również subkultur) napędza w nas pragnienie by otaczać się przedmiotami które sprawią, że będziemy bardziej lubiani lub szanowani (modne ubrania, nowoczesny telefon).
Gdy przynależymy do jakiejś grupy czujemy się automatycznie bardziej wartościowi.
Widać to choćby po ubiorach w różnych subkulturach. (W jednej akceptowane będzie noszenie Garniturów, w innej absolutnie nie, jedna będzie akcentować przynależność poprzez noszenie glanów inna poprzez czapki z daszkiem).
Po czwarte. Napisałem przed chwilą, że jako ludzie chcemy czuć się ważni i wartościowy. Pociąga to za sobą kolejny typ potrzeb.
Chcemy by nas doceniano i chwalono za osiągnięcia. Status i Prestiż to kolejny element na którym nam zależy (Grono osób których pochwały nas interesują może być całkiem skromne - najbliżsi przyjaciele; życiowy partner).
Chęć podwyższenia swojego statusu lub prestiżu pcha nas w stronę zakupu produktów ekskluzywnych. Kupując Auto za 2 tys, nabywasz pojazd do przemieszczania się - sięgając po samochód za 200 tys zł, nabywasz coś co wyróżnia Cię spośród tłumu - element "transportu" jest najmniej ważny.
Chcesz by Twój produkt był pożądany?
Kładź nacisk na status, szacunek, prestiż.
Po piąte. Zdrowie i samopoczucie.
Mamy tu dwie składowe. Chęć podobania się innym oraz chęć cieszenia się długim życiem pełnym energii.
Przypomnij sobie jakie reklamy słyszałeś ostatnio w radio lub telewizji.
Pamiętasz co to było?
Coraz mocniej propagowane są produkty zdrowotne, suplementy diety, leki, cudowne techniki odchudzające.
Zdrowy, sprawny fizycznie i najlepiej wpisujący się w kanon szczupłości.
Pracując w branży, należy wskazywać jak niewielkim kosztem poprawić komuś jakość życia. (Nasz produkt sprawi, że zapomnisz o bólu i przykrych dolegliwościach).
Typ szósty. Z jakiego powodu, gdy otrzymujemy pochwałę za osiągnięcia lub posiadane rzeczy czujemy się bardziej szczęśliwi?
Uwielbiamy pochwały!
Każdy lubi komplementy
Potrafiąc wykazać, że to co sprzedajesz spowoduje wzrost uznania - osłabia jednocześnie opór zakupowy
.
Zależy nam by dobrze wypaść w oczach ludzi z otoczenia. To wzbudza nasze pożądanie, pragniemy tego.
Spraw, by Twój klient był komplementowany a z pewnością pomoże Ci to w pracy.
Typ siódmy. Na pierwszy rzut oka przypomina jeden z wcześniejszych. Spraw, że człowiek kupujący Twoje rozwiązanie zdobędzie coś więcej a pokocha Cię! Daj mu narzędzie dzięki któremu zwiększy swoje wpływy lub popularność.
Ludzie pragną władzy, wpływów, popularności - to pokaz społecznej siły
Typ ósmy. Czy lubisz być uznawany za osobę współczesną, znającą się na nowinkach? Wiedziałeś, że w pogoni za trendem ludzie kupują produkty tylko dla tego, że są najnowsze na rynku?
Spójrz co dzieje się w telefonii komórkowej - ludzie cały czas kupują nowe aparaty. Czy poprzedni był zły, lub uległ awarii? Niekoniecznie, stał się zwyczajnie przestarzały.
Moda i trendy wybiegły daleko w przód.
Świetnie zatem uderzając w target "wczesnych użytkowników" działa stwierdzenie:
"Będzie Pan pierwszą osobą w miejscowości która skorzystała z takiej technologii" np. internet świadczony światłowodem na polskiej wsi.
Ilość wczesnych użytkowników szasuje się na 5-10 % całego rynku. To Ci którzy chcą wyprzedzić tłum.
Typ dziewiąty. To potrzeby mocno związane z potrzebami towarzystwa oraz miłości.
Ludzie łakną towarzystwa, dobrych relacji z innymi. Potrzeba ta napędza obecnie liczne portale randkowe, jak i również kluby i stowarzyszenia. Jest również jednym z najsilniejszych motywatorów.
Można odnieść tutaj to produktów podnoszących atrakcyjność osób (kosmetyki, perfumy). Zazębia się również z typem Piątym.
Pamiętasz czego dotyczył?
Typ Dziesiąty. Jest mym ulubionym. Wyobraź sobie, że to właśnie ten Typ potrzeb najbardziej napędza świat w dwudziestym pierwszym wieku.
Jak myślisz co to będzie?
Podpowiem, że wiąże się z chęcią wyprzedzenia konkurentów a równocześnie z mocnym wglądem w samego siebie.
Masz?
Typ dziesiąty, to potrzeby nastawione na samorealizację. Ogólnie mówiąc - rozwój osobisty w rozumieniu chęci pozyskania nowej umiejętności lub wiedzy. Potrzeba może wynikać z nastawienia biznesowego lub elementów życia prywatnego. Przykładowe umiejętności:
- Organizacja i Planowanie
- płynna znajomość języka Chińskiego
- Gotowania potraw orientalnych
Autoekspresja i osobiste spełnienie
Jest jeszcze jeden typ potrzeb, ale o nim innym razem.
Subskrybuj:
Komentarze do posta
(
Atom
)
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz