Metoda SONCAS - Co powiedziałby francuz podczas sprzedaży?
SONCAS jest metodą handlową która czerpie z włączenia
psychologicznej dźwigni do promowania zakupu. Stosowana jest przez wiele
komercyjnych firm, choć pewnie część nie
potrafiłaby wskazać iż korzysta właśnie z SONCAS.
SONCAS, termin pochodzi od pierwszych liter francuskich
słów:
- Sécurité (bezpieczeństwo)
- Orgueil (Duma)
- Nouveauté (Nowość)
- Confort (komfort)
- Argent (Pieniądze)
- Sympathie (współczucie)
Metoda
SONCAS jest aktywnie
wykorzystywana jako dźwignia wykrywania profilu klienta, ułatwiająca przekonanie go. Sprawdza się również dobrze przy promowaniu usług, produktów choć nie tylko.
wykorzystywana jako dźwignia wykrywania profilu klienta, ułatwiająca przekonanie go. Sprawdza się również dobrze przy promowaniu usług, produktów choć nie tylko.
Bezpieczeństwo
Pierwsza
litera metody wskazuje na Security. Bezpieczeństwo jest jedną z ważniejszych
potrzeb człowieka, zaraz po wymaganiach fizycznych i fizjologicznych. Tym samym
to bardzo naturalne, że Twój klient zwraca uwagę na bezpieczeństwo produktu lub
usługi, którą potencjalnie chce nabyć.
Profil
psychologiczny:
Klient nie
będzie chciał podjąć żadnego ryzyka. Będzie się wahać, zastanawiać się
gruntownie. Boi się podjąć złą decyzję, dlatego będzie wybredny a zarazem
czepialski o szczegóły. Ma więc szczególną potrzebę posiadania pewności podczas
dokonywania zakupu.
Takiemu klientowi powinny towarzyszyć w naszej rozmowie słowa jak:
Takiemu klientowi powinny towarzyszyć w naszej rozmowie słowa jak:
Bezpieczeństwo,
gwarancja, silna pozycja, doświadczenie, rzetelność, niezawodność, referencje,
dowód, trwałość, jakość, certyfikat…
DUMA
Druga litera
z SONCAS odnosi się do Orgueil. Dumę należy wiązać z poczuciem własnej
wartości, klient musi czuć się „nad” uprzywilejowany. Również jak
bezpieczeństwo, duma jest jedną z naturalnych potrzeb człowieka a zatem i
klienta, który stara się dochodzić do wyróżnienia się, mniej lub bardziej w
zależności od osoby. Tutaj klient będzie musiał zostać nakarmiony pewną liczną
argumentów aby zasycić jego próżność.
Profil
psychologiczny:
Klient o tym
profilu musi zostać doceniony. Będzie to wymagało wysokiego poziomu uwagi,
klient chcę mieć pozycję dominującą. Będzie chciał czuć się wyróżniony, doznać
swego rodzaju zaszczytu z powodu zakupu produktu. Podczas obsługi należy
wskazywać na luksus, przywilej, unikalność, ekskluzywność, rzadkość, świadomość
marki (Sam znak np. Apple potrafi zdziałać cuda).
Nowość
Trzecim na
liście jest Nouveauté. Nowość odgrywa ważną rolę, niekiedy jest głównym
wektorem ciągnącym firmę. Odgrywa ważną rolę w strategii komunikacji. Nowość,
mówi Tobie iż klient potrzebuje zmiany, szuka ciekawość. Większość ludzi chce
przełamać rutynę i wnieść świeżą krew do ich codziennego nudnego życia.
Profil
psychologiczny
Magnesem na
takiego klienta będzie najnowszy produkt, najświeższy desing. Klient taki szuka
modnych produktów o innowacyjnych rozwiązaniach wzbudzających jego
zainteresowania. Klient chce czuć się prekursorem, poszukiwaczem oryginalności.
W przypadku
takiego klienta podczas dyskusji używaj słów:
Innowacyjność,
nowość, zmiana, wynalazek, oryginalność, ewolucja, awangarda, kreatywność,
zmodernizowane
Komfort
Czwartym na
liście, jest Confort. Komfort należy rozumieć dwojako. Po pierwsze jako… ale o
tym za chwilę. Po drugie, jako krok w kierunku bezpieczeństwa i wygody
fizycznej np. w salonie, stanowisko obsługi, miękkość obicia foteli. Im lepiej
zadbamy o fizyczną wygodę, tym łatwiej przyjdzie rozmawiać z klientem tego
typu. Wchodzi w to również element wygody przy użytkowaniu produktu (np.
nieskomplikowana instalacja, poziom złożoności).
Wracając do
pierwszego punktu, nie może być mowy o czymś inny niż komforcie psychicznym.
Należy tu, uraczyć klienta dobrym słowem, uśmiechem. Niech czuje się jak w
gronie przyjaciół.
Klient taki
szuka:
Wyraźnej
prostoty, spokoju. Będzie wrażliwy na te aspekty techniczne i technologiczne
które mogą nastręczyć trudności (chętnie zapłaci za ich zniwelowanie!).
Klientowi takiemu należy proponować uproszczenia a jednocześnie rozszerzenia oferty
ułatwiające wykorzystanie z usługi. Przykładowo, klient chce auto z pełnym
pakietem usług, kamerą cofania, systemem wspomagania parkowania (czyli
rozszerzenie), a zarazem aby to wszystko działało na jeden przycisk
(uproszczenie).
Słowa które
są Twoimi przyjaciółmi w takiej rozmowie?
Łatwy,
prosty, przewodnik, instrukcja obsługi, wsparcie, przyjemne, pomaga,
dostępność,
Pieniądze
Przedostatnia
litera SONCAS to Argent (Pieniądze). Czynnik ten jest stale obecny w każdej
sprzedaży. Pieniądz może działać zarówno jako hamulec jak i motywator do
zakupu. Znaczenie ma jaką perspektywę przyjmie klient. Zakup to wydatek, czy
inwestycja? W tym celu musisz być w stanie wyraźnie dostrzec zalety produktu i
tak je przekazać klientowi aby i on poczuł, że inwestycja się dla niego zwróci.
Kupując sweter, klient będzie chciał wiedzieć że faktycznie będzie w nim dobrze
wyglądał i nosił z przyjemnością (częstość wykorzystywania jest równoznaczne z opłacalnością).
Wynika z
tego, że ważne jest jak przedstawimy swoją ofertę. Co klient na tym zyska?
Klient
wrażliwy na pieniądze:
Prawie każdy
klient podatny jest na aspekt pieniężny w procesie sprzedaży. Gotówka będzie
mniej lub bardziej ważna, w zależności od profilu nabywcy oraz jego zdolności
finansowej. Klient będzie przeliczał cały czas stosunek ceny do jakości.
Zapewne nie dowiemy się ile warta jest dla klienta złotówka.
Ogólnie
następujące terminy mądrze wykorzystać podczas sprzedaży: ekonomiczny, wysoka
jakość za niewielką cenę, inwestycja, rentowność, promocyjna cena, dobry
interes, zysk, obniżka, zniżka, tanie, okazja, konkurencyjna cena, wyjątkowa
okazja…
Współczucie.
Wreszcie i
ostatnia litera pochodzi od słowa Sympathie. Współczucie, to pewnego rodzaju wtórna
motywacja, sympatia w rękach dobrego sprzedawcy może odegrać kluczową rolę
podczas sprzedaży. Postawa ta może naoliwić koła sprzedaży. Tak więc, sprzedawca,
musi zapewnić opiekę i dobre relacje od przekazywania wiadomości począwszy.
Bądź pozytywny i miej otwarte nastawienie. Zwykłe ludzie ciepło, dynamizm,
uprzejmość, słuchanie, doradztwo, uśmiech to wszystko buduje zaufanie między
sprzedawcą a kupującym.
Subskrybuj:
Komentarze do posta
(
Atom
)
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz