Jak odpowiedzieć na zarzut: „muszę pomyśleć…”

Brak komentarzy



„zastanowię się”

Na pewno zdarzyły Ci się sytuacje w których klient pod koniec rozmowy rzuca te krótkie stwierdzenie „przemyślę to…”. Miałeś tak, że czasami nie wiedziałeś co powiedzieć by odzyskać   kontrolę, po tym zdawać by się mogło naturalnym stwierdzeniu. Ile razy odchodziłeś z pustymi rękoma, bez sprzedaży z tym gorzkim uczuciem że właśnie utraciłeś znakomitą szansę.

Naturalne reakcje,  które nie działają…

Ogólnie, w obliczu „muszę się zastanowić” wiele osób pracujących w sprzedaży reaguje w łagodny sposób mówiąc najczęściej „Ok, proszę o mnie pamiętać gdy już będzie się Pan decydował”. I oczywiście w większości przypadków zostajemy z niczym.

Innym podejściem będzie zadanie dodatkowego pytania „Przemyśleć, ale co?”. Ta perspektywa delikatnie przeformułowana przez klienta może zostać przez niego odebrana jako atak. "Nie mam prawa przemyśleć sprawy?!", klient jest bezpowrotnie utracony.

Wśród najlepszych sposobów odpowiedzi na zarzut.


Reakcję klienta najlepiej postrzegać jako jego wahanie. Z jakiegoś powodu nie jest przekonany, ma wątpliwości, być może nie podoba mu się coś, może niektóre punkty prezentacji handlowej nie są do końca oczywiste…

Prawidłowe podejście będzie zatem dążeniem do takiej perspektywy w której pokazując, że rozumiesz wahanie klienta stajesz się fair play. Do tego potrzebujemy oświetlić dalszą drogę do porozumienia. Prowadzi to do takich reakcji z naszej strony, możesz powiedzieć:


  • rozumiem… Co sprawia, że się wahasz? (należy używać ostrożnie i z wyczuciem, aby nie brzmieć zbyt bezpośrednio

  • Które elementy mojej prezentacji nie podobają się Pani/Panu?

  • Rozumiem … Chciałbym w takim układzie zapytać, co przyciągnęło Pana uwagę?

  • Proszę Pani, jestem ekspertem w swojej dziedzinie, więc być może mogę odpowiedzieć na niektóre pytania?

  • Proszę Pana, lubię gdy rzeczy są robione dobrze i kiedy moja praca jest wykonana do samego końca. Chciałbym pomóc w podjęciu najlepszej decyzji… proszę powiedzieć mi, co sprawie, że Państwo się wahają?


Wykorzystując te pytania, otrzymasz zdecydowanie więcej informacji na temat blokad. Informacje te pozwolą Ci odzyskać kontrolę. Będziesz w stanie wyjaśnić, co nie jest jasne, uspokoić go, zrelatywizować swoje rozwiązania, a tym samym promować zawarcie umowy i dobicie zakupu.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz